האקדמיה להורים של הדרך אל האושר - העמותה לשגשוג ובטחון במזהת
חפש

מה משרד החינוך שלנו יכול ללמוד מסינגפור?

סינגפור, מדינת איים קטנה באזור הטרופי, עם אוכלוסייה של 5.3 מיליון תושבים.

סינגפור מדורגת במקום השני בעולם במבחני פיז"ה במתמטיקה, במקום הרביעי במדעים, ובמקום החמישי בקריאה. היא מתחרה כתף אל כתף עם פינלנד ודרום קוריאה, וגוברת על מצטיינות אחרות, כמו שווייץ, יפן וניו זילנד.

מאז 2004 עסוקה מערכת החינוך בסינגפור ברפורמה בשם Teach Less, Learn More - ללמד פחות, ללמוד יותר.

ב-2004 החזון התגלגל לרפורמת Teach Less ,Learn More‏ ( TLLM), שנועדה לשנות באופן יסודי את טבעו של החינוך בסינגפור. המניע לביצוע הרפורמה היה החשש שלמרות הציונים הגבוהים, התלמידים בסינגפור לא אוהבים ללמוד, ולא יצליחו לגדול להיות יזמים ומנהלים שיכולים לקדם את סינגפור בתחרות הגלובלית.

הבסיס התיאורטי לרפורמה הוא התהייה מדוע מורים מלמדים, מה הם מלמדים ואיך הם מלמדים. מנהיגי סינגפור החליטו שהם לא רוצים תלמידים פסיביים שפועלים רק כדי להשיג תוצאות בבחינות. כחלק מהרפורמה שונו תוכניות הלימודים, מבחני ההערכה ושיטות ההוראה בכיתות. מספר שעות הלימוד צומצם, כדי להעניק למורים זמן לפתח שיטות לימוד חדשות ולהפחית את העומס על התלמידים.
 

בחוברת של משרד החינוך הסינגפורי נכתב כי מטרת הרפורמה היא "לשנות את הפוקוס מכמות לאיכות בחינוך". עוד נכתב שם:

"אנחנו צריכים לעודד את התלמידים ללמוד מתוך תשוקה, ולא בגלל חשש מכישלון,

אנחנו צריכים לעזור לתלמידים שלנו להבין רעיונות חיוניים ולא רק לצבור ידע.

אנחנו צריכים להכין את התלמידים למבחן החיים ופחות לחיים של מבחנים
".

המשפטים "לעורר תשוקה", "לעודד הבנה" ו"להכין למבחן החיים במקום לחיים מלאים במבחנים", חוזרים על עצמם שוב ושוב בחוברת הרשמית. "אתם מלמדים את הילד כמכלול ולא את נושא הלימוד", נכתב למורים. "עליכם לעסוק בכל הליך הלימוד ולא רק בתוצר, התלמידים צריכים לחפש את התשובות ולא להסתפק בתשובות שמופיעות בספרי הלימוד".

"המורים מקבלים הערכה על בסיס הביצועים והפוטנציאל שלהם", הוא מסביר, "אבל לא לפי התוצאות של התלמידים שלהם. נהפוך הוא - מורים שמלמדים בכיתות הקשות ביותר הם לעתים המורים הטובים ביותר".

המורים התבקשו להתייחס לכל תלמיד באופן אישי - ולא לפעול לפי תבנית קבועה שאמורה להתאים לכולם.

הם נדרשים לגוון את תהליכי הלימוד להוראה יצירתית שדורשת את התערבות התלמידים בלמידה ועידוד היצירתיות והחשיבה הביקורתית של התלמידים.

"האסטרטגיה העיקרית שלנו לשילוב התלמידים בלמידה מבוססת על
 
מורים טובים,
 
שמבינים את התלמידים שלהם,
 
תופרים שיטות למידה לפי אופיים של התלמידים,
 
והופכים את השיעורים למעניינים",
 
"תלמידים צעירים מתחילים את הלימודים עם סקרנות טבעית ורצון ללמוד, אבל רבים מהם מאבדים את המוטיבציה שלהם אחרי כמה שנים במערכת, למרות המאמצים של המורים.

"למה זה קורה? אולי טעינו בגישה שלנו. האתגר הוא לא רק למצוא שיטות לפיתוח המוטיבציה של התלמידים ללמוד - האתגר הוא לא לכבות את התשוקה הזאת. מחנכים צריכים להגביר את הדחף הטבעי של התלמידים בלמידה".


למאמר המלא כפי שהופיע בדהמרקר: http://www.themarker.com/news/1.2091002
 

מה דעתך?

שתף שתף עם החברים בפייסבוק את 'מה משרד החינוך שלנו יכול ללמוד מסינגפור? שתף עם החברים בטוויטר את 'מה משרד החינוך שלנו יכול ללמוד מסינגפור?